2010. december 7., kedd

Kalandom a lengyel palacsintával

Mielőtt bármit is írnék, le kell szögeznem, hogy szeretem Lengyelországot és a lengyeleket. Ez az érzelem régről datálódik. Fiatal koromban egy alkalommal három és fél hónapot volt szerencsém Szilézia székvárosában, Wroclawban tölteni, s azóta az ország számos szép városát, vidékét meglátogattam.
Most azonban a palacsintáról akarok írni.

Valószínűleg a lengyelek is szeretik a palacsintát, amire abból következtettem, hogy szinte minden meleg-büfében, étteremben kapható volt, ám csak a túrós palacsinta. Én legalább is másfélével nem találkoztam. Ez nem is lenne baj, bár az édes palacsinták széles skáláját tekintve tovább is terjedhetett volna az érdeklődésük. Nalesniki néven lehetett kapni, s a gyors-étkezdékben a vásárló előtt készítették. Mégpedig a következő módon.

A kisült palacsinta-tésztát az eladó maga elé helyezte, majd oldalra nyúlt, s egy kanálnyi túrót helyezett a kerek tésztalap közepére. Ez olyan túró volt, amit mi a boltokban kapunk, darabos és savanykás. Azután a palacsintát félbe hajtotta, majd ismét félbe, s így egy körcikk formájú alakot kapott. Ennek tetejére egy másik kanállal egy evőkanálnyi kristálycukrot szórt, és kész volt a palacsinta.
Elgondolkodtam. Ha láthatóan annyira szeretik a palacsintát, miért nem jutott még senkinek eszébe, hogy a túróból túrókrémet készítsen, áttörje, hogy krémes, kenhető állagú legyen, belekeverve a cukrot? A gondolatban feltett kérdés persze megválaszolatlan.

Idehaza mondtam is barátaimnak, gyerekek, a világ egyik legjobb üzlete lenne Lengyelországban palacsinta-bárt nyitni. A sokféle töltelékű édes és sós palacsinták beláthatatlan sorával, és akkor még mindig maradna újdonságnak a csúsztatott palacsinta, a tortaformájú rakott palacsinták, a hortobágyi palacsinta és társai. Szinte végtelen a sor.

Vigasztalónak beillesztem ide a mi magyaros túrós palacsintánk receptjét, megjegyezve azonban, hogy ennek is több változata van.

Túrós palacsinta

1 adag palacsinta, 25 dkg tehéntúró, 2 tojás, 3 evőkanál porcukor, reszelt citromhéj, 5 dkg mazsola, 2 teáskanál tej, 1 dl tejföl.
A túrót áttörjük, és kikeverjük a tojások sárgájával, a többi ízesítővel, tejföllel, a tejjel, végül a tojások kemény habjával. A krémmel félujjnyi vastagon megkenjük a palacsintákat, és felgöngyöljük. Tálalni még melegen, porcukorral meghintve. (A tojás és tojáshab egyszerűbb esetben el is maradhat.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése